PROIECTE PROPRII

Voluntar pentru Semeni


Campania de promovare

Asa cum a fost prevazut in proiectul depus, prima actiune majora a proiectului a fost ca echipa de implementare sa caute si sa selecteze cei 10 voluntari care vor realiza in scolile partenere workshop-urile de life skills.

Intre 1 si 20 august, dupa ce au fost realizate materialele promotionale, cei 5 membri ai echipei Voluntar pentru semeni au promovat proiectul in Universitatea din Craiova, in centrul Craiovei, in parcurile si centrele de agrement, dar si locurile unde se aduna de obicei tinerii: piscine, terasele din centrul orasului, etc.

Inscrierile s-au putut face pana pe 30 august, urmand ca pe data de 1 septembrie sa se afiseze lista finala cu voluntarii care vor intra in sesiunea de training necesara in vederea intrarii in scoli.


Capacity building program

Aceasta activitate a durat doua saptamani si a reunit partenerii proiectului, studentii recrutati si trainerul nostru autorizat, in vedrea instruirii studentilor pentru desfasurarea activitatilor. S-au organizat workshop-uri in care s-a prezentat situatia actuala a romilor din scolile si comunitatile din Craiova, traditia rromilor, norme si valori, stereotipuri si prejudecati.

S-a apelat la expertiza d-rei psiholog Doina Troaca, care a desfasurat sesiuni bazate pe teme ca: dinamica grupurilor, conceptul de voluntar, managementul situatiilor de criza, relatii interetnice, life skills, jocuri de cunoastere si de echipa, etc.

Metodologia folosita a inclus tehnici si abordari de tip learning by doing, jocuri de simulare pe diferite teme (discriminare, violenta), jocuri de rol, icebreakers, exercitii de grup si individuale.

S-a efectuat in aceasta perioda si o vizita in scolile si comunitatile vizate pentru a se putea crea o imagine cat mai reala asupra spatiului de desfasurare a activitatilor, dupa care grupul s-a reunit pentru a impartasi sentimente, pareri, dar si pentru a evalua activitatile. Ca si metodologie s-au utilizat jocuri de descriere a perceptiei activitatii viitoare, temeri si asteptari, dar si sesiuni de intrebari pentru a oferi siguranta unei intelegeri unanime.


Sa ne cunoastem (3-7.10.2011)

Sesiunea introductiva a fost foarte importanta din perspectiva motivarii, a stabilirii climatului si cadrului de relationare intre participanti, intre participant si formatori. Pentru a atinge aceste obiective, noi am structurat aceasta sesiune in jurul a cateva momente cheie:

  • Asteptarile participantilor;
  • Prezentarea programului, obiectivelor, calendarului de desfasurare;
  • Jocuri si exercitii de intercunoastere;
  • Stabilirea regulilor de grup;
  • Contractul ( transforma acceptul dat de tinerii selectati intr-un angajament).

Activitatea s-a desfasurat in conditii bune, copiii s-au comportat impecabil si nu au ezitat sa-si exprime opiniile, sa vorbeasca liber si de asemenea sa puna intrebari atunci cand erau nelamuriti. Pe tot parcursul activitatii copii s-au aratat bucurosi, entuziasmati, au fost cuminti, cooperativi si politicosi.


Autocunoastere si dezvoltare personala I - Cine sunt eu? (10-14.10.2011)

Rolul acestei sesiuni a fost de a oferi o perspectiva de ansamblu asupra aspectelor relevante ale autocunoasterii:

  • - imaginea de sine;
  • - aptitudinile si abilitatile personale;
  • - sistemul motivational al individului;
  • - emotiile si mecanismele de aparare si adaptare;
  • - autoeficacitatea perceputa.

Aceasta sesiune a cuprins 2 activitati. Obiectivul primei parti a fost de constientizare a aspectelor legate de propria identitate. Durata acestei parti a fost 30 minute, am folosit fise de lucru pentru descoperirea propriei identitati. A doua parte a avut ca obiectiv identificarea caracteristicilor personale pozitive, durata a fost 20 minute.

Pe tema respectului am inceput o discutie foarte interesanta despre ceea ce inseamna repectul. De la discutia despre respect am trecut la o discutie despre discriminare, acest lucru fiind important pentru noi. Elevii au dat o multime de exemple despre cum unii din colegii lor de clasa sunt discriminati de ceilalti, sau chiar cum ei insisi sunt discriminati de ceilalti si motivele pe care le au sa faca asta.


Autocunoastere si dezvoltare personala II - "Eu si oglinda mea" (17-21.10.2011)

Activitatea a avut ca obiectiv identificarea caracteristicilor pozitive. Pentru inceput am scris pe tabla titlul "ce-mi place la mine" si le-am cerut elevilor sa il copieze pe o foaie. Le-am solicitat sa scrie pe foaie cinci atribute personale si sa le numeroteze de la 1 la 5, in ordinea importantei lor. Dupa ce au terminat, i-am rugat sa puna deoparte foile.

I-am rugat sa isi prinda o alta foaie de hartie pe spate si le-am cerut sa treaca pe la colegii lor si sa le scrie pe foaia prinsa la spate cate un lucru pentru care ii apreciaza pe acei colegi. La final le-am cerut elevilor sa compare listele de la spate cu cele completate de ei, si am discutat despre acele calitati.


Autocunoastere si dezvoltare personala III - Comportamentele si consecintele lor (24-28.10.2011)

Sesiunea a fost impartita astfel: prima parte intitulata "Daca-atunci-dar…", avand ca obiectiv identificarea consecintelor pozitive si negative ale unui comportament. Durata a fost 30 minute. A doua parte a activitatii s-a intitulat "Comportamente si consecintele lor" iar obiectivul aceste parti a fost de identificare a consecintelor unor comportamente. Durata a fost 20 min.

Activitatea a inceput cu un joculet de team-building, iar la sfarsit le-am dat copiilor o fisa de lucru in care trebuiau sa completeze spatiile libere asa cum considerau ca ar proceda daca s-ar afla in situatia respectiva.


Comunicare si relationare interpersonala I (31.10-4.11.2011)

Activitatea intitulata "Identifica emotia!" a avut loc in saptamana 31.10-4.11.2011, aceasta a avut ca obiectiv, identificarea si exprimarea propriilor emotii. Au fost desenate pe tabla cele sase emotii de baza universale: furia, teama, surpriza, dezgust, bucurie, tristete. Le-am cerut elevilor sa identifice emotiile, sa dea exemple de reactii ce insotesc emotiile si sa mimeze (fiecare trebuia sa mimeze o fata, iar ceilalti colegi trebuiau sa ghiceasca).

Am continuat cu exemple din care rezulta ca emotia difera de la individ la altul, ca in aceeasi situatie indivizii diferiti au emotii diferite. Dupa aceasta activitate le-am impartit fisa de lucru (aveau de identificat emotia care apare in fiecare situatie si sa deseneze o fata umana care sa exprime acea emotie), le-am explicat cum trebuie sa rezolve si le-am acordat 10 minute. La sfarsit am rezovat fisa de lucru impreuna, facand o evaluare a ceea ce au invatat.


Comunicare si relationare interpersonala II (7.11-11.11.2011)

Am realizat activitatea intitulata "Triunghiul comunicarii", avand ca obiectiv dezvoltarea abilitatilor de ascultare in cadrul comunicarii interpersonale. Am ales 2 elevi care au interpretat rolul de povestitor. Acesta avea sarcina de a relata celuilalt coleg o intamplare recenta, impresii dintr-o calatorie etc, timp de 2-3 minute. Ascultatorul era atent la ceea ce ii povesteste colegul sau si incerca sa inteleaga mesajul transmis si observatorii, restul clasei, urmareau dialogul dintre colegii lor si identificau acele comportamente pe care le-a folosit ascultatorul pentru a transmite ceea ce intelege, ceea ce doreste sa-i transmita povestitorul.

Am repetat situatia de 2-3 ori, si i-am pus pe cei 2 elevi unul in spatele celuilalt si pe restul sa spuna ce au constat diferit in aceasta situatie de comunicare. Astfel am purtat discutii referitor la cum s-au simtit in postura de povestitor/ascultor, de unde stiu ca au fost asculati/intelesi?, ce vor schimba ei pe viitor privind modul lor de comunicare.


Stil de viata I (14-18.11.2011)

Acest modul va asigura manifestarea urmatoarelor domenii:

  1. 1. Calitatea vietii individuale, care cuprinde urmatoarele dimensiuni: fizica, psihologica si spirituala.
  2. 2. Calitatea vietii sociale, cu urmatoarele dimensiuni: apartenenta fizica, apartenenta social; apartenenta comunitara.
  3. 3. Dezvoltarea carierei si calitatea vietii profesionale, cu dimensiunile: dezvoltarea carierei; organizarea timpului liber; dezvoltarea personala.

"Sa continuam povestea": activitatea a avut ca obiectiv stimularea creativitatii elevilor. Pentru inceput am initiat o discutie cu elevii pe tema creativitatii si a modalitatilor de dezvoltare ale acesteia. Le-am cerut sa ne dea exemple de produse si materiale creative, eventual create de ei. Am impartit clasa in grupe de 5-7 persoane si am impartit fisa de lucru. Le-am cerut elevilor sa compuna o poveste folosindu-se de cateva sugestii prezentate in fisa primita.

I-am rugat pe elevi sa citeasca povestea in fata clasei, le-am sugerat sa evite sa faca observatii critice cu privire la cele citite de colegi, scopul activitatii nefiind de a realiza compuneri cu valoare literara, ci de a stimula imaginatia si creativitatea elevilor.


Stil de viata II (21-25.11.2011)

Obiectivul activitatii "Linia vietii" fost dezvoltarea stimei de sine prin reactualizarea succeselor personale. La inceputul activitatii am realizat un joc de energizare si le-am impartit elevilor foi pe care ei trebuiau sa scrie care sunt asteptarile de la acea activitate. Le-am impartit fisele de lucru si am rugat elevii sa noteze un eveniment pozitiv/succes obtinut in anul respectiv. Am discutat cu elevii despre importanta reamintirii evenimentelor pozitive si a succeselor obtinute. La sfarsitul activitatii le-am cerut copiilor sa ne vorbeasca despre cat de important este un succes obtinut de ei si care sunt principalele satisfactii.


Stil de viata III (28.11-2.12.2011)

"Ce este sanatatea?": obiectivul acestei activitati a fost intelegerea de catre elevi a complexitatii starii de sanatate. Pentru inceput le-am scris pe tabla cuvantul sanatate si le-am solicitat sa ofere o definitie a acesteia. Raspunsurile elevilor au fost foarte bune intrucat ei constientizau cat de important este sa ai un stil de viata sanatos. In continuare am impartit clasa in doua grupe pentru a completa fisa de lucru, aceasta consta in specificarea comportamentelor sanataoase si comportamente nesanatoase. Dupa completarea fisei de lucru am scris pe tabla raspunsul copiilor si le-am discutat pe fiecare in parte pentru o mai buna intelegere a lor.

Pentru a imbina utilul cu placutul am facut si doua jocuri, primul a constat in realizarea a doua cercuri, elevii au venit in fata clasei si am realizat doua cercuri legate, la un moment dat am rupt aceste cercuri si le-am cerut elevilor sa se gandeasca la cauzele unui stil de viata nesanatos. Al doilea joc a constat in imitarea unor animale, iar fiecare elev trebuia sa isi gaseasca perechea prin imitare fara a spune ce este.


Managementul informatiilor si al invatarii (5-12.12.2011)

Acest modul va asigura manifestarea urmatoarelor abilitati:

  • - identificarea surselor utile de informatie si descoperirea in cadrul acestora a informatiilor relevante pentru o sarcina data - abilitati de identificare/cautare a informatiilor;
  • - evaluarea calitatii informatiilor si identificarea surselor de distorsiune - abilitati de evaluare si prelucrare a informatiei;
  • - utilizarea informatiei in rezolvarea de probleme si in luarea de decizii - abilitati de utilizare eficienta a informatiei.

Activitatea s-a intitulat "Pe cine sa credem?", am urmarit dezvoltarea abilitatilor de evaluare a credibilitatii surselor informationale. Am identificat impreuna cu elevii 3 teme de discutie asupra carora ar dori sa se informeze. Fiecare elev si-a spus punctul de vedere despre tema aleasa, acolo unde a fost cazul am adaugat informatii despre ceea ce vroiau ei sa afle.

Noi le-am explicat copiilor ca orice sursa nu este credibila in toate situatiile, ci in functie de informatia cautata si o expertiza pe care consideram ca o are in problema. Le-am cerut elevilor sa ne vorbeasca despre sursele de unde ei se informeaza si prin ce mijloace comunica cu prietenii.


Vreau sa fiu voluntar! (12-16.12.2011)

In aceasta sesiune ne-am propus sa planificam o actiune de voluntariat, obiectivul activitatii noastre a fost realizarea unor planuri de implementare a unor actiuni de voluntariat accesibile elevilor. Noi am pornit de la idea ca voluntariatul este inteles cel mai bine atunci cand este practicat. Oportunitatile de a fi implicat in aceste activitati le ofera elevilor posibilitatea de a invata multe lucruri despre ei insisi si despre anumite optiuni de cariera.

Pentru inceput le-am cerut elevilor sa dea exemple de actiuni de voluntariat care se pot organiza la nivelul scolii sau comunitatii.

In partea a doua a orei am impartit clasa in trei grupe, si le-am cerut la fiecare grupa sa planifice o actiune de voluntariat care sa cuprinda denumirea actiunii, scopul actiunii, durata actiunii, activitatile, responsabilitati si perioada de desfasurare. La sfarsitul activitatii cate un lider de la fiecare grupa a venit in fata clasei si ne-a vorbit despre proiectul realizat, ceilalti colegi erau curiosi sa afle cat mai multe detalii despre proiect. Dupa prezentarea celor trei proiecte s-a votat cel mai bun proiect.

Acesta urmeaza a fi pus in aplicare in saptamana urmatoare si consta in strangerea de hainute si jucarii pentru copiii de la centrul de plasament de pe langa Spitalul Judetean Craiova. Acestea vor fi duse copiilor cu ocazia sarbatorilor de iarna.